BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRomanian
Facebook

Красимира Тагарева: Когато всяко ведомство работи само за себе си, обществото плаща скъпо и кризите са неизбежни

220845_1759627983410_8176771_o

Водната криза в Перник, циничното безхаберие на централната и местната власт, „падането“ на министър Нено Димов и неговото оставане в ареста, разграбването на изградени канали и други съоръжения  – все щрихи от делника ни като общество.  Те обаче наложиха най-малкото да се вгледаме в отношението и в упарвлението на ценното, но и ограничено природно богатство – водата.

Поканихме Красимира Тагарева да коментира темата в качеството и на първи директор на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“  – Благоевград. Тя работи в нея  от  2002 до 2007 година*.

Въпросите зададе д-р Росинка Проданова:

Да поясните най-напред, г-жо Тагарева, каква е ролята на басейновите дирекции в процеса на управлението на водите?

При създаването им през 2002 година басейновите дирекции бяха натоварени с многобройни функции във връзка с управлението на водите: наблюдение на състоянитео на водните тела и събиране на данни, определяне на визията за управлението на речните басейни, издаване на разрешителни, контрол върху количеството и качеството на водите, върху съоръженията, както и събиране на дължимите такси за водоповземане и ползване на водни обекти… В Закона за водите всички тези функции бяха разпределени между Министерството на околната среда и водите и басейновите дирекции. Впоследствие някои от разрешителните режими бяха предоставени на общините, контролът върху язовирните стени и съоръженията към тях беше предоставен на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, а този върху заустванията – на регионалните инспекции по околна среда. На басейновите дирекции бяха възложени нови функции във връзка със защитата от вредното въздействие на водите.

По моя преценка, не се реализира в пълна степен замисълът, както басейновите дирекции, така и МОСВ да имат координираща и синхронизираща функция по отношение на всички ведомства, изпълняващи дейности във връзка с водите. Това до голяма степен обезсмисли плановете за управление на речните басейни, а боя се и тези, касаещи вредното въздействие на водите. Когато всяко ведомство работи само за себе си, обществото плаща скъпо, резултатите обикновено са лоши, а кризите – неизбежни.

В конкретния случай с водната криза в Перник – какво е могло да направи Баесйновата дирекция, за да не се стигне до тази тежка ситуация?

Що се отнася до язовир „Студена”, който  е повод за това интервю, той винаги и бил включен в списъка на т.нар. „комплексни и значими язовири” и по отношение на него разрешителният режим и контролът са от компетенциите на Министъра на околната среда и водите. Всички дейности и експертизата в тази връзка се предоставят от служителите на Дирекция „Води” на МОСВ. Министърът разбира се, може със свои заповед да възлага определени задачи и на басейновите дирекции, които са под негово ръководство. Затова ми е трудно да кажа дали дирекцията е могла да направи нещо и дали са действали адекватно и своевременно.

По своето предназначение и характеристики язовир „Студена” представлява годишен изравнител, т.е. той следва да осигурява питейна вода за града за един по-дълъг период. Съоръжението се стопанисва от „В и К” Перник. Така че твърденията, че едва през м. септември е било установено, че вода за пиене няма са пълен абсурд, на който не само аз не вярвам.

Смятате ли, че са нужни  промени,  какви и кой да ги направи, за да не се разразят и други такива случаи като този в Перник?

Какво трябва да се направи? Негово Величество Царят го беше казал преди повече от десет години – да променим „чипа”. Мога да изброя няколко задължителни изисквания, но дебатът  по тази тема е много по-обширен:- училищата и университетите да дават знания и компетенции, а не само дипломи;

– в държвната администрация и дружествата – държавна собственост да се назначават експерти, а не нечии протежетата /така и не разбрах кой е специалистът по язовири на „В и К” Перник – собственик на язовир, на каква експертиза разчита МОСВ и всички органи, които имат отношение към водите на Перник/. Въпросите относно водните нива, относно графиците за подаваната вода и контрола изискват специални познания и с тези функции следва да бъдат натоварени хора, притежаващи необходимата квалификация.

– да се разнграничат ясно политическите и експертните позиции в държавната администрация и да се създадат гаранции за самостоятелност и независимост при изразяването на експертни становища от държавните служители;

– всички реформи във В и К секторите до момента се провалиха. Не мисля, че решението за създаване на холдинг е добро. Категорично е мнението ми, че има нужда от сериозни промени. Предоставянето на питейна вода , отвеждането и пречистването на отпадъчните води трябва да бъде дейност на местните власти. Тяхно трябва да бъде и задължението за поддържане на разпределителната мрежа;

– въпросът за контрола върху предоставяните услуги почти не е поставян. Необходимо е да се предвиди цялостен периодичен одит, както на В и К операторите, така и на електроразпределителните и газоразпределителните оператори, който да включва освен икономически, също правен и технически анализ на състоянието им;

– трябва да се промени режима за издаване на разрешителни за ВЕЦ;

– необходими са мерки за подобряване на комуникацията между отделните участници в процесите по управление на водите.

У нас периодично се предоставя една шокираща информация относно загубите по водопреносната мрежа – 60%, 70%, 80%… Тези данни коректни ли са? Колко от тези загуби са икономически по своя характер? Какъв е ефектът от извършените ремонти и вложените в тях средства? Изпълнителната власт дължи отговори на тези въпроси, а не потушаване на кризи чрез отклоняване на вниманието.

И тъй като проблемите са на вниманието и на прокуратурата, мисля, че тя също следва да проследи пътя на разходваните средства като направи обстойна проверка на продажбите на вода, на похарчните пари и резултатите от извършените ремонти на съоръженията.

Благоевград има ли нужда от язовир, за да се гарантира снабдяването с питейна вода?

Нуждата от язовир за Благоевград зависи от тенденциите на развитие на града в икономически и демографски план. Ако тенденцията е надолу, няма смисъл да се влагат средства, които никак не са малко и не е лесно да бъдат осигурени. Поддръжката и експлоатацията на един язовир също не лесна работа. Наред с това, за един среден по големина град в България е добре да има такова съоръжение, което да гарантира доставката на вода в периоди на засушаване. Известно е, че в това отношение е разработен проект за изграждане на язовир „Ракочевица”. Би следвало да се обсъди и въпроса за експлоатацията и на язовир „Стойковци”.  Всичко е въпрос на конкретна преценка, осигуряване на средства и отговорност на местните и държавни власти.

Благодаря Ви.

*Красимира Тагарева е магистър по право от Софийския университет „Климент Охридски”. Има магистърска степен и по специалността „Международни отношения – право на ЕС“. Тя е първият директор на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“ и работи в нея  от  2002-до 2007 година. Била е регионален директор и на Агенцията по вписванията, като  участва в създаването на търговския регистър. В момента е адвокат в Адвокатската колегия – Благоевград.

 

Източник: blagoevgrad-news.com

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!