BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

Чия воля изпълнява министър Кирилов с искането за ограничаване на права

В телевизионно интервю в петък вечер (20 март), докато в парламента продължаваше приемането на закона за извънредното положение, министърът на правосъдието Данаил Кирилов обяви, че заради извънредното положение може да има нарушение на права на гражданите и че ще поиска временна дерогация на Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи.

Ето и коментарът на адвокат Александър Кашъмов, който е и ръководител на правния екип на „Програма „Достъп до информация“, по темата пред „Дневник“:

В Европейската конвенция за правата на човека (ЕКПЧ) според член 15 съществува възможност в случаи на война или друга извънредна ситуация, която застрашава живота на нацията да има дерогация на някои права, ясно обяснено е и кои не могат да бъдат ограничавани. Така че като хипотеза няма съмнение, че държавите членки на Съвета на Европа имат формално основание да обявят такава дерогация.

В момента обаче е абсолютно неясно какво точно е поискала България, защото то не е обявено. Прегледах сайта на министерство на правосъдието и не открих нищо по темата – не можем да видим тази нотификация, за която говори министър Данаил Кирилов. Това че не е публикувана нотификацията може да се разглежда и като неизпълнение на чл. 14 от Закона за достъп до обществена информация, защото тя е от голям обществен интерес.

Абсурд е да обявяваш, че предприемаш реални действия за конвенцията в интервю. За какво се отнася тази дерогация, какво визира като основание – закона за извънредното положение, или към заповедите на министъра на здравеопазването.

Другият въпрос е коя институция е овластена за искането на подобна дерогация. През 1992г. ЕКПЧ е ратифицирана от парламента и по силата на член 5, алинея 4 от Конституцията тя е с пряко действие и предимство пред разпоредбите на вътрешното законодателство. Според мен само Народното събрание може да предприеме мерките по чл. 15 от конвенцията.

Кой е оторизирал министъра ? Има ли решение на правителството или на парламента ? В светлината на закона за извънредното положение ли е и как е изпратена преди да е приет закона ? Ние сме в неяснота какво точно се случва.

Най-ключовият въпрос – може ли без такова ограничение ? Според личната ми оценка, това което следя тази седмица, институциите се справят добре със ситуацията и аз мисля, че не сме видели никаква необходимост от ограничаване на права, дерогиране на закони, камо ли конвенции. Затова трябва обяснение какво е наложило такава мярка.

Това ми прилича на атаката срещу свободата на словото – потресаващ законопроект, внесен от ВМРО, който предлага регулация на интернет като в Русия и Китай.

В тази криза ние сме свидетели на две тенденции – има институции, хора и сили, които са изключително адекватни и се справят прекрасно – да им благодарим. За мен всекидневните послания на генерал Венцислав Мутафчийски са пример на баланс между належащи действия и права, които да бъдат ограничени.

Но виждаме и паралелни сили, които не знаят къде им е мястото и се опитват да вършат неадекватни неща.

Главният прокурор Иван Гешев и изявленията му – той като глава на репресивната власт в страната – вместо да се грижи за наказания и преследване – дава акъл на изпълнителната власт. Мисля, че това е неуважение към мандата, който той има. Той е главен прокурор, а не премиер.

И давам отново пример със законодателния опит на група депутати за промени в медийния закон. Намерението да въведеш наказание затвор, че някой си е позволил в кръга на шегата да каже, че народните представители ще излязат във ваканция за 45 дни както пише в мотивите.

Това показва какви опасности крият неадекватните законодателни инициативи в условия на криза. Появяват се желания за ограничение и на основно човешко право – правото на информация. В ситуация на извънредно положение то е още по значимо от обичайна ситуация, за да имат хората пълна и пълноценна информация. И за да не се изроди управлението в диктатура, без да твърдя че това се случва.

Затова е важно да имаме незабавна информация какво и защо се предприема за ограничаване на права. Щом кризата се управлява добре – какво е наложило тази стъпка.

Чия воля изпълнява министър Кирилов – лична, на правителството или на парламента ? Нека да покаже документите.

Трябва пределна яснота кои права и по кои действия на държавата е налице дерогация. Липсата й буди притеснение. Правата ни трябва да бъдат защитени. И затова искаме да разберем какво е имал наум министър Кирилов като е предприел толкова сериозна стъпка.

Тогава ще можем да преценим и да кажем – да, логично е, оправдано е, но сега в този вид е напълно непрозрачно и не знаем какво се крие зад това.

Източник: blagoevgrad-news.com

Сайта не носи отговорност за написаните коментари

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!